På Croisettes huvudkontor i Sverige tonsätter 400 kvm kreativt fiskbensgolv det energiska utrymmet. Fastighetsrådgivarens nya kontor öppnades officiellt i juni 2023 och innebar en djärv inredningsförvandling i linje med företagets identitet.
Per Svensson, VD och grundare av Croisette, anser att rosa symboliserar att ’allt är möjligt’ och detta återspeglas i företagets varumärke. När det gäller de rosa färgerna i det nya huvudkontorets golv säger han: "Klassiska inslag som trä och fiskbensmönster är oerhört vackra, och även om fiskbensmönster kan ses som traditionellt, så med tillägg av färg som sticker ut, återspeglar det vilka vi är i fastighetsbranschen."
Beslutet att använda fiskbensparkett framför konventionella träplankor drevs av viljan att skapa en unik och inspirerande arbetsplats. Per ser kontoret som en plats som ska ge energi och arbetsglädje men också bidra till sammanhållning och varumärkesbygge. Målet var att besökarna skulle lämna platsen med ett bestående intryck.
Croisettes engagemang för långsiktigt tänkande, hög prestationsnivå och nytänkande återspeglas i den nya kontorsmiljön. Återvunna möbler, genomtänkt design och den coola, rosa färgen i hela utrymmet bidrar till en fantastisk och produktiv atmosfär.
Den kreativa processen bakom denna omvandling involverade ett samarbete med arkitektbyrån Tengbom. "Croisettes rosa varumärkesfärg behövde återspeglas i interiören", säger Katya Högberg, arkitekt på Tengbom. "Vi genomförde en workshop där vi bjöd in Croisette-teamet att föreställa sig vilka de skulle vara och använde vår client colab-strategi för att kartlägga deras önskade atmosfär för kontoret."
Per berättar: "Det var en extremt rolig process där vi skapade en personlig identitet som skulle efterlikna vårt varumärke. Baserat på detta började Tengbom skissa och kom fram till ett koncept. 'Power Pink Please' blev resultatet."
Beslutet att arbeta med det obehandlade fiskbensgolvet möjliggjorde ett brett utbud av färgval och resultatet är ett golv med sex olika nyanser, varav tre i olika rosa toner. Det kan konstateras att de rosa nyanserna i interiören och på golvet har varit en succé bland både anställda och besökare.
Croisettes nya kontorsmiljö har inte bara varit en intern framgång utan har också fått positiva reaktioner från kunderna. Lokalen är utformad för att kunna användas för interna och externa evenemang parallellt med arbetet, vilket skapar en livlig atmosfär. I linje med temat hänger rosa jackor uppradade i hallen, redo att bäras av alla som vill smälta in. En medarbetare som passerar genom kontoret säger: "Jag gillade inte rosa förut, men nu har jag till och med börjat köpa rosa kläder. Det här utrymmet är piggt och glatt."
"Man känner sig verkligen glad när man kommer hit", säger Nicole Anderberg, Event Manager & Marketing Coordinator som projektledde kontorsflytten. "Vårt tidigare kontor var inte lika rosa, men nya och befintliga kontor vill nu ha samma utseende och känsla som vi har. Jag gillar också att fiskbensgolven sträcker sig upp längs väggen."
Per sammanfattar sitt första intryck av de nya kontorslokalerna. "Wow var nog den spontana första känslan", säger han och ler. Med ett djärvt val av fiskbensmönstrat golv, en mängd rosa nyanser och ett engagemang för hållbar och innovativ design är Croisettes nya huvudkontor en inspirerande arbetsplats. De rosa färgerna lämnar ett bestående intryck och medarbetarna har helt klart tagit till sig kraftfärgen.